آیا بیمه تکمیلی شامل ارتودنسی می شود؟

ارتودنسی از خدمات دنداپزشکی‌ای است که علی رغم قرارگیری آن در این دسته‌بندی، تحت پوشش اکثر بیمه‌های پایه و حتی بیمه‌های تکمیلی قرار نمی‌گیرد. همچنین این امر توسط بیمه مرکزی نیز در بین مواردی که تحت پوشش قرار نمی‌گیرند قرار گرفته است. برای اطلاع از علل آن و راه‌های استفاده از بیمه برای این عمل، با راهنمای بیمه همراه باشید.
بیمه تکمیلی برای ارتودنسی

خدمات دندانپزشکی به طور معمول، خدماتی پر هزینه و سنگین محسوب می‌شوند که ارتودنسی، بخشی از آنان است و انجام آن، ملزم به پرداخت مبالغ نسبتا سنگینی است. به دلیل زیاد بودن هزینه این خدمت، افراد زیادی توانایی استفاده از آن را ندارند و پرداخت هزینه‌های ارتودنسی حتی با داشتن بیمه‌های پایه و عادی تقریبا امکان پذیر نیست. مشکل دیگری که به میان می‌آید، عدم پوشش این عمل زیبایی توسط بیمه‌ تکمیلی است. در این مطلب، به دلایل عدم وجود بیمه تکمیلی برای ارتودنسی و شرایط تحت پوشش قرار گرفتن ارتودنسی در بیمه‌های تکمیلی خواهیم پرداخت. 

بیمه هایی که ارتودنسی دارند

خدمات دندانپزشکی در بیمه تکمیلی

هزینه‌های خدمات دندانپزشکی معمولا به موارد ابتدایی و ساده‌ای همچون کشیدن و پر کردن دندان‌ها محدود نمی‌شوند و استفاده از خدمات دیگر، نیازمند پرداخت مبلغ بیشتری است که این هزینه‌های اضافی توسط بیمه‌های پایه پرداخت نمی‌شوند. در چنین مواردی است که بیمه‌های تکمیلی به میدان آمده و مسئولیت پوشش هزینه‌هایی که بیمه‌ پایه پرداخت نمی‌کند را بر عهده می‌گیرند. لازم به ذکر است که این خدمات اضافی گاه با پرداخت مبالغ بسیار سنگینی همراه هستند که همین امر موجب می‌شود تا برخی خدمات دندانپزشکی مانند ارتودنسی و برخی جراحی‌ها، به راحتی در موارد تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار نگیرند؛ چرا که پوشش این نوع خدمات، مواردی همچون افزایش حق بیمه و سقف تعهدات و ریسک بیمه‌گر را به همراه دارند و شرکت‌ها به راحتی آنها را نمی‌پذیرند. 

چرا اکثر بیمه های تکمیلی ارتودنسی را پوشش نمی‌دهند؟

به طور کلی، دو دلیل اساسی برای مخالفت بیمه مرکزی و بیمه‌های تکمیلی با پوشش ارتودنسی وجود دارد: اول دسته‌بندی آن در جراحی های زیبایی و دوم، هزینه بالای آن. جراحی‌های زیبایی به طور کلی توسط بیمه مرکزی به عنوان موردی که تحت پوشش قرار نمی‌گیرند، شناسایی شده‌اند؛ چرا که انجام آنها الزامی نبوده و فرد با اختیار و تصمیم خود، اقدام به استفاده از این خدمات می‌کند و همین امر باعث تشویق شدن افراد به استفاده بیشتر از جراحی‌های زیبایی می‌شود که در آن صورت، مبلغ پرداختی توسط بیمه‌ها نیز باید افزایش یابد. افزایش سقف تعهد بیمه‌گران با افزایش حق بیمه همراه است و معمولا این افزایش چندان باب میل بیمه‌گذاران نیست. از طرف دیگر، هزینه بالای این جراحی ها نیز مسئله‌ای قابل توجه است و پرداخت آن نیز بسیار دشوار خواهد بود. در ادامه به برخی از بیمه‌های مشهور و مورد انتخاب بیمه‌گذاران و میزان پوشش آنها از خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی خواهیم پرداخت.

بیمه برای ارتودنسی

ارتودنسی در بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه‌های پایه است که بخشی از هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان را تحت پوشش قرار می‌دهد و در جهت تامین رفاه افراد و جبران خسارات وارده به آنها ایجاد شده است. این بیمه مانند سایر بیمه‌ها خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار داده و با بستن قرارداد با برخی سازمان‌ها امکان استفاده از این خدمات را حتی به صورت رایگان فراهم کرده است. نکته قابل توجه در بیمه تامین اجتماعی، آن است که خدمات دندانپزشکی ارائه شده توسط مراکز طرف قرارداد این بیمه بسیار محدود هستند و غیر از موارد ابتدایی‌ای همچون کشیدن دندان، پر کردن و یا جرم گیری، خدمات دیگری مانند ارتودنسی را ارائه نمی‌دهند.

درباره بیمه تامین اجتماعی بیشتر بدانید

بیمه نیروهای مسلح

بیمه نیروهای مسلح نیز همچون بیمه تامین اجتماعی، برای رفاه کارکنان خود خدمات دندانپزشکی را ارائه و طرح‌هایی را ایجاد کرده است. البته این بیمه همچون سایر بیمه‌ها به راحتی از هزینه‌های گزاف ارتودنسی حمایت نکرده و مشمولین این بیمه، تنها در صورت وجود شرایطی خاص می‌توانند مقدار کمی از هزینه‌های ارتودنسی خود را با بیمه نیروهای مسلح خود پرداخت کنند و امکان پرداخت تمام و کمال این عمل وجود ندارد.

بیمه تکمیلی دانا

بیمه تکمیلی دانا یکی از بیمه‌های مورد انتخاب بیمه‌گذاران به جهت پوشش هزینه‌های اضافه درمانی است و خدمات دندانپزشکی را برای افراد تحت پوشش خود ارائه می‌کند. این بیمه با مراکز درمانی زیادی قرارداد دارد و بیمه‌گذاران می‌توانند برای انجام خدمات دندانپزشکی خود به آنان مراجعه کنند. متاسفانه این بیمه تکمیلی نیز همچون بیمه‌های دیگر، هزینه ارتودنسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. لیست مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی دانا را در راهنمای بیمه بخوانید.

بیمه دانا ارتودنسی

بیمه تکمیلی کوثر

طبق موارد اعلام شده در بیمه تکمیلی کوثر، تنها هزینه‌های سرپایی و بستری مربوط به جراحی‌های دندانپزشکی هستند که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و هزینه‌هایی اعم از ارتودنسی و ایمپلنت، به هیچ عنوان تحت پوشش این بیمه تکمیلی قرار نخواهند گرفت. شما می‌توانید با بررسی مراکز طرف قرارداد این بیمه، نسبت به انتخاب آنان برای دریافت خدمات دندانپزشکی مورد نیاز خود اقدام فرمایید.

بیمه تکمیلی البرز

بیمه تکمیلی البرز از جمله بیمه‌هایی است که تنها در صورت توافق بیمه‌گر با بیمه‌گزار، ارتودنسی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؛ البته باید گفت که ارائه این پوشش از طرف بیمه البرز، نیازمند پرتفوی قوی و قابل توجه از سوی بیمه‌گزار است و امکان دریافت این پوشش به راحتی وجود ندارد. کشیدن دندان، عصب کشی، پر کردن دندان، جرم گیری، ایمپلنت و دندان مصنوعی از جمله مواردی هستند که تحت پوشش بیمه تکمیلی البرز قرار می‌گیرند و بیمه‌گذاران دارای قرارداد با این بیمه، می‌تواند با بررسی شرایط و ضوابط وضع شده برای هرکدام از این موارد و مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی البرز، نسبت به استفاده از خدمات ارائه شده توسط این بیمه اقدام نمایند.

بیمه تکمیلی ایران

برخلاف سابقه عظیم بیمه تکمیلی ایران در صنعت بیمه و خدمات شایسته ارائه شده توسط این شرکت، هزینه‌ ارتودنسی همچون سایر بیمه‌ها توسط این بیمه پرداخت نمی‌شود. لازم به ذکر است که بیمه تکمیلی ایران سایر خدمات دندانپزشکی مورد درخواست بیمه‌گذاران خود را به طور تمام و کمال تحت پوشش قرار داده و فقط هزینه‌های جراحی لثه را در دسته‌بندی استثنائات بیمه‌ای خود لحاظ کرده است. شما می‌توانید با بررسی مراکز طرف قرارداد بیمه تکمیلی‌ ایران، نسبت به انتخاب آنان برای استفاده از خدمات دندانپزشکی این بیمه، اقدام فرمایید.

بیمه تکمیلی پارسیان

بیمه تکمیلی پارسیان خدمات دندانپزشکی بسیار عالی اعم از کشیدن دندان، روکش دندان، جرم گیری دندان، ترمیم، بروساژ و …. را تحت پوشش خود قرار داده و آنان را به بیمه‌گذاران خود ارائه می‌کنید. متاسفانه بدلیل قرار گرفتن ارتودنسی در دسته‌بندی جراحی های زیبایی که از علل عدم تایید آن در بیمه‌ها است، بیمه پارسیان نیز این مورد را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

بهترین بیمه برای ارتودنسی

بیمه تکمیلی دی

بیمه تکمیلی دی با داشتن قرارداد با مراکز درمانی بسیاری، شرایطی را برای بیمه‌گذاران خود فراهم کرده تا با خرید بیمه تکمیلی از این شرکت، به راحتی از خدمات ارائه شده توسط این مراکز استفاده کنند. خبر خوب آنکه بیمه دی همانند بیمه البرز، در صورت انجام توافق بین این شرکت بیمه‌گر با بیمه‌گزاران واجد شرایط و اعلام تایید و موافقت از سوی وی، امکان تحت پوشش قرار گرفتن ارتودنسی را ایجاد کرده و تخفیفاتی را نیز برای خدمات ارائه شده خود در اختیارشان قرار می‌دهد. به طور مثال، تخفیفات ارتودنسی برای بیمه‌گزاران این شرکت، 60 درصد است. لازم به ذکر است که پوشش ارتودنسی در این شرکت حتمی نبوده و به تصمیم بیمه‌گر بستگی دارد.

بیمه تکمیلی سینا

بیمه سینا نیز همچون بیمه البرز و دی، ضمن عقد قرارداد درمان با بیمه‌گزار و یا با تعیین شرایطی مشخص، ارتودنسی را در فهرست موارد تحت پوشش خود قرار می‌دهد؛ اما لازم به ذکر است که بدلیل قرارگیری این خدمت در جراحی‌های زیبایی، معمولا به طور کامل توسط بیمه‌ها تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و وجود این خدمت در فهرست پوشش‌های بیمه سینا، به معنی پرداخت کامل هزینه‌های آن نیست. از این رو، پیشنهاد می‌شود که برای اطمینان از میزان پوشش ارائه شده برای این نوع خدمات، پیش از خرید بیمه‌نامه خود، اطلاعات لازم را کسب نمایید.

بیمه‌های ارائه دهنده خدمات ارتودنسی

همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم، بیشتر بیمه‌های تکمیلی به دلیل هزینه‌های سنگین، تمایلی به تحت پوشش قرار دادن ارتودنسی ندارند و معمولا این مورد را در پوششهای خود قرار نمیدهند. اما برخی از بیمه‌های تکمیلی مانند بیمه دی، بیمه البرز و بیمه سینا، با ایجاد شرایطی نسبتا دشوار همچون سقف معین پرداختی و…. این امکان را برای بیمه‌گزاران خود ایجاد کرده ‌اند که با داشتن قرارداد با این بیمه‌ها و ایجاد توافق بین شرکت بیمه‌گر و بیمه‌گزار، بتوانند از خدمات ارتودنسی استفاده کرده و مبلغ قابل توجهی را از بیمه تکمیلی خود دریافت کنند و یا درمان خود را به صورت رایگان انجام دهند. لازم به توجه است که پوشش ارتودنسی به طور کلی امری نسبتا دشوار و تمایل بیمه‌ها به پوشش آن بسیار کم است؛ از این رو، پوشش این خدمت معمولا به ندرت و با ایجاد شرایط خاص توسط بیمه‌گر انجام شده و بدون موافقت بیمه‌گر انجام نمی‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;

درخواست شما ثبت شد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.