بیمه درمان تکمیلی با بیمه درمان پایه چه تفاوتی دارد؟

بیمه پایه خدمات پزشکی محدودی را تحت پوشش قرار داده و تنها ۳۰ درصد از هزینه‌های معالجه را پرداخت می‌کند. بیمه درمان تکمیلی پوشش‌های وسیع‌تری ارائه می‌کند که می‌تواند هزینه‌های سرسام‌آور درمان را به طور چشمگیری کاهش دهد. بیمه تکمیلی در کنار بیمه پایه می‌تواند هزینه‌های خدمات درمانی در بسیاری از بخش‌ها را به صفر برساند.
تفاوت بیمه خدمات درمانی با تامین اجتماعی

این روز‌ها هزینه‌های بالای خدمات درمانی، بسیاری از افراد را به سمت تهیه‌ی بیمه‌نامه‌های درمانی سوق داده است؛ بیمه‌نامه‌هایی که می‌توانند بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان را پوشش داده و فشار هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند. اگر بخواهیم به دو مورد از مهم‌ترین و پر طرفدار‌ترین بیمه‌های درمان اشاره کنیم، قطعا این دو، «بیمه درمان تکمیلی» و «بیمه درمانی پایه تامین اجتماعی» خواهند بود. 

در ادامه هر یک از بیمه‌های پایه و بیمه تکمیلی را به طور جداگانه معرفی کرده و سپس به بررسی تفاوت‌های این دو بیمه می‌پردازیم. اگر تا به حال تفاوت بیمه درمان تکمیلی و بیمه درمان پایه را نمی‌دانستید و از ‌مزایای این دو بیمه بی‌خبر بوده‌اید، این مقاله برای شماست.

بیمه تکمیلی با بیمه پایه چه فرقی دارد

در مورد بیمه درمانی تامین اجتماعی چه می‌دانید؟

بیمه پایه تامین اجتماعی یکی از چندین بیمه پایه است که به عنوان یک بیمه همگانی و در راستای تامین هزینه‌ی خدمات درمانی صادر می‌شود.

این بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل اجباری است؛ در اصل کارفرما باید هر ماه مبلغی را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا کارمند او بتواند از مزایای این بیمه بهره‌مند شود. 

بیمه تامین اجتماعی به عنوان بیمه پایه در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی این بیمه هزینه‌ی خدمات درمانی پایه را در بر می‌گیرد و شما برای برخورداری از پوشش‌های بیشتر باید «بیمه درمان تکمیلی» را تهیه ‌کنید. در ادامه به معرفی این بیمه نامه خواهیم پرداخت.

معرفی «بیمه درمان تکمیلی» و بررسی مزایای آن

بیمه‌های تکمیلی از محبوب‌ترین و رایج ترین بیمه ها محسوب می‌شوند و پر طرفدار‌ترین بیمه تکمیلی هم «بیمه درمان تکمیلی» شناخته شده است. علت نامگذاری آن هم این است که از آنجایی که این بیمه، تکمیل کننده‌ی بیمه‌ی درمان پایه (یا همان بیمه‌ی تامین اجتماعی) است، از آن به عنوان «بیمه‌ی تکمیلی» یاد می‌کنند. 

بیمه نامه‌های تکمیلی را می‌توان به صورت انفرادی یا خانوادگی و گروهی یا سازمانی تهیه کرد و بیمه نامه‌های تکمیلی تا سقف تعهدات درج شده در بیمه نامه را پوشش می‌دهند که این سقف تعهدات از  تعهدات بیمه‌‌ی پایه بسیار بیشتر است.

انواع پوشش‌های بیمه نامه تکمیلی یا بیمه درمان

پوشش‌های بیمه نامه تکمیلی یا بیمه درمان در خصوص جبران هزینه‌ها

  • هزینه‌های ویزیت و دارو
  • هزینه‌های جراحی‌های سرپایی، بستری، شیمی درمانی و جراحی‌های مربوط به سرطان، قلب، ریه، کلیه، مغز و …
  • هزینه‌‌‌‌های خدمات اورژانس، آمبولانس‌های بین شهری، آمبولانس‌های درون شهری
  • هزینه‌های خرید عینک، جراحی عیوب انکساری چشم، 
  • هزینه‌های تهیه سمعک
  • هزینه‌های دندانپزشکی (به جز ایمپلنت- البته در صورت توافق با بیمه‌گر خدمات ایمپلنت نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.)
  • هزینه‌های زایمان طبیعی و سزارین، درمان نازایی و ناباروری، تست غربالگری، سونوگرافی و مامو گرافی
  • هزینه انواع خدمات آزمایشگاهی، رادیو گرافی، نوار قلب و فیزیوتراپی
  • هزینه خدمات پاراکلینیکی

تفاوت بیمه درمان تکمیلی با بیمه درمان پایه تامین اجتماعی

  • بیمه پایه تامین اجتماعی برای افراد شاغل ضروری و اجباری است اما بیمه تکمیلی اختیاری است و افراد بنا بر صلاحدید خود می‌توانند این بیمه را تهیه کنند و از طرح‌های بیمه‌ای متنوعی استفاده کنند.
  • بیمه‌نامه‌ پایه تامین اجتماعی حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد اما بیمه نامه‌های تکمیلی درصد بسیار بیشتری را – حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های درمانی- پوشش می‌دهند.
  • بیمه‌ پایه تامین اجتماعی موارد درمانی محدودی را پوشش می‌دهد اما بیمه‌های تکمیلی موارد نسبتا زیادی را پوشش می‌دهند؛ به عنوان مثال بیمه پایه تامین اجتماعی هزینه‌های دندانپزشکی را صرفا در حد کشیدن و پر کردن سطحی پوشش می‌دهد اما بیمه‌نامه‌های درمان تکمیلی هزینه‌های بسیار گسترده‌تری را پوشش می‌دهند. 
  • پوشش‌های بیمه پایه تامین اجتماعی ثابت است اما پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی به دو دسته‌ی پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی تقسیم بندی می‌شوند که افراد در صورت تمایل و پرداخت هزینه‌های بیشتر، می‌توانند از این پوشش‌های اضافی بهره‌مند شوند.
  • در بیمه درمان تکمیلی می‌توان در صورتی که بیمه گذار به استفاده از مراکز خصوصی تمایل داشته باشد، از امکانات بیمارستان‌های غیر دولتی نیز استفاده کرد که این مورد شامل حال بیمه نامه پایه تامین اجتماعی نمی‌شود.
  • در بیمه تامین اجتماعی دوره‌ی انتظار برای زایمان و جراحی‌ها تحت پوشش قرار نمی‌گیرد، اما در بیمه‌های درمانی تکمیلی این مورد نیز لحاظ می‌شود.
تفاوت بیمه خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی

خرید بیمه‌ درمانی تکمیلی 

برای خرید بهترین بیمه درمان تکمیلی، می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و تنها از طریق سایت «راهنمای بیمه»، شرکت‌های بیمه‌ی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و به صورت کاملا آنلاین بیمه‌ی مورد نظر خودتان را انتخاب و خریداری کنید.لیست بیمه‌های تکمیلی را می‌توانید در سامانه‌ی راهنمای بیمه مشاهده کنید، به محاسبه آنلاین قیمت انواع بیمه درمان تکمیلی بپردازید، استعلام بگیرید و بیمه نامه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. سایر بیمه نامه‌های مرتبط با بیمه‌ درمان تکمیلی را هم می‌توانید در سایت راهنمای بیمه مشاهده و با کمک مشاوره‌ی اینترنتی راهنمای بیمه خریداری کنید.

نتیجه گیری

در یک نتیجه گیری کلی، بیمه درمان تکمیلی به عنوان یک تکمیل کننده برای بیمه‌ی پایه‌ی تامین اجتماعی محسوب می‌شود و ما نیز در این مقاله به توضیح فرق بین بیمه پایه و بیمه تکمیلی پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که بیمه تکمیلی می‌تواند در پرداخت هزینه‌های درمانی بسیار کمک کننده و در مواقع بحرانی یاری دهنده باشد.

برای تهیه‌ی بیمه تکمیلی می‌توانید فرم پرسشنامه بیمه تکمیلی را در بیمه راهنما پر کنید و مراحل دریافت بیمه نامه خود را طی کنید و در کمترین زمان ممکن بیمه نامه خود را دریافت کنید.

در صورت نیاز به مشورت و راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با کارشناسان راهنمای بیمه در ارتباط باشید و یا سوالات خود را در قسمت پرسش و پاسخ همین مقاله بیان کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

سوالات متداول

چه تفاوتی بین بیمه درمان تکمیلی و بیمه پایه تامین اجتماعی وجود دارد؟

پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی بسیار بیشتر از بیمه پایه است و موارد درمانی گسترده‌تری از بیمه درمانی پایه را در بر می‌گیرد. پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی مواردی مثل هزینه‌های دندانپزشکی و امور آزمایشگاهی را در بر می‌گیرند و یا خدمات بیمارستان‌های غیر دولتی را پوشش می‌دهند اما بیمه‌پایه یا بیمه تامین اجتماعی این موارد را به صورت بسیار محدود پوشش می‌دهد.

آیا علاوه بر بیمه تامین اجتماعی، به بیمه تکمیلی هم نیاز داریم؟

خرید بیمه تکمیلی واجب نیست، اما از آن جهت که بیمه پایه فقط ۳۰ درصد از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد، خرید بیمه تکمیلی می‌تواند یک انتخاب خوب برای پیشگیری از هزینه های درمانی شما و  افراد خانواده‌‌تان باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;

درخواست شما ثبت شد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.