کامل ترین راهنمای خرید بیمه گوشی

چگونه بیمه موبایل خریداری کنیم و چه طور از بیمه تلفن همراه خود استفاده کنیم؟ آیا بیمه موبایل خسارت سرقت را پوشش می‌دهد؟ بهترین طرح بیمه‌ای برای گوشی من کدام طرح است؟ در راهنمای خرید بیمه گوشی به طور کامل به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد و بهترین شرکت‌های ارائه دهنده بیمه موبایل را معرفی خواهیم کرد.
بیمه گوشی چیست

بیمه موبایل چیست و چرا داشتن آن مهم است؟ با افزایش ارزش ریالی لوازم شخصی دیجیتال مانند گوشی موبایل، پاسخ این سوال بسیار روشن به نظر می‌رسد. به سرقت رفتن یا هر بار تعمیر گوشی می‌تواند هزینه گزافی به ما تحمیل کند و تهیه یک بیمه‌نامه قدرتمند نقش کلیدی در کاهش این هزینه‌ها خواهد داشت. اما شاید نحوه خریداری و شرایط استفاده از بیمه موبایل برای ما چندان مشخص نباشد. در راهنمای خرید بیمه گوشی ما به طور کامل به تمامی این پرسش‌ها پاسخ داده و بهترین شرکت‌های بیمه‌گر گوشی همراه را به شما معرفی خواهیم کرد.

چرا بیمه گوشی بخریم؟

بیمه گوشی چیست؟

بیمه موبایل زیرمجموعه‌ای از بیمه تجهیزات الکترونیک است. همان طور که شما می‌توانید خودرو یا خانه خود را در برابر حوادث و سوانح بیمه کنید، امکان بیمه کردن لوازم الکترونیکی ارزشمند همچون گوشی، تبلت و لپ‌تاپ از طریق بیمه تجهیزات الکترونیک نیز وجود دارد.

نحوه عملکرد این بیمه‌نامه به این شکل است که بیمه‌گر به ازای دریافت حق بیمه متعهد می‌شود در هنگام آسیب دیدن یا به سرقت رفتن گوشی در شرایط مشخصی، در جبران هزینه‌ها به شما کمک کند. در بخش‌های بعدی از راهنمای خرید بیمه موبایل ما با جزئيات بیشتری به بررسی خسارت‌های تحت پوشش، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و نحوه استفاده از خدمات بیمه خواهیم پرداخت.

بیمه گوشی شامل چه چیزهایی میشود؟

بیمه موبایل به طور کلی خسارت‌های فیزیکی وارد شده به دستگاه گوشی همراه را پوشش می‌دهد. متناسب با طرح بیمه‌ای خریداری شده، هر یک از خسارت‌های زیر ممکن است تحت پوشش بیمه قرار گیرد. به طور طبیعی هر چه طرح بیمه‌ای انتخابی شما خسارت‌های بیشتری را پوشش دهد، حق بیمه بیشتری خواهید پرداخت.

  • آب دیدگی، رطوبت، ریخته شدن مایعات
  • سقوط، ضربه خوردگی و شکستگی
  • صاعقه، آتش‌سوزی و انفجار
  • خراب شدن دستگاه به دلیل نوسانات برق و القاء الکتریکی
  • سرقت گوشی با شکست حرز از منزل، محل کار و خودرو
  • سیل و طوفان، آب گرفتگی، امواج دریا
  • رانش و لغزش زمین، ریزش کوه، نشست زمین
  • دود، گرد و خاک، ذرات غبار معلق در هوا
  • آسیب دیدگی در حین تمیز کردن یا تعمیر 
  • سرقت گوشی با جیب‌بری، کف‌قاپی، زورگیری و موارد مشابه (تنها در تعداد محدودی از طرح‌های بیمه‌ای)

پوشش سرقت در بیمه گوشی چه شرایطی دارد؟

همان طور که در پوشش‌های بیمه گوشی موبایل قابل مشاهده است، پوشش سرقت تنها با شرط شکست حرز ارائه می‌شود. اما منظور از این اصطلاح چیست؟ سرقت با شکست حرز به این معناست که سارقین برای سرقت گوشی شما باید متوسل به شکستن درب یا پنجره منزل، محل کار یا خودروی شما شده باشند. با این تعریف مواردی مانند خیانت در امانت، بی‌احتیاطی و به سرقت رفتن گوشی به دلیل باز بودن درب ماشین، یا سرقت گوشی در خیابان و کف‌قاپی تحت پوشش بیمه‌نامه سرقت موبایل قرار نمی‌گیرند.

البته در بعضی از طرح‌های بیمه‌ای ویژه مانند طرح الماس زیسا پرو بیمه سامان، پوشش سرقت به صورت کف‌قاپی و جیب‌بری نیز ارائه می‌شود. این طرح بیمه‌ای به خصوص برای صاحبان گوشی‌های آیفون و پرچمداران سامسونگ و شیائومی که بیشتر از سایرین در معرض سرقت‌های خیابانی قرار دارند بسیار کاربردی خواهد بود.

مقایسه قیمت بیمه موبایل

بهترین شرکت‌های ارائه دهنده بیمه موبایل چه شرکت‌هایی هستند؟

در حال حاضر شرکت‌های مختلف طرح‌های متنوعی برای پوشش خسارت‌های بیمه موبایل ارائه می‌کنند. شرکت‌های سامان، ایران، پاسارگاد و پارسیان را می‌توان از جمله بیمه‌گرهای پیشرو در این زمینه به شمار آورد. اما انتخاب بهترین شرکت بیمه موبایل به نیازها و نوع گوشی شما بستگی دارد. 

به عنوان مثال طرح سرقت کلی بیمه سامان سقف پوشش ۱۵ میلیون تومانی داشته و تنها سرقت خیابانی را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین این بیمه برای گوشی‌های کمتر از ۱۵ میلیون تومان مناسب خواهد بود.

در مقابل طرح‌های الماس زیسا پلاس و زیسا پرو از این شرکت، سقف پوشش ۱۰۰ میلیون تومانی داشته و طیف وسیعی از خسارت‌هایی را پوشش می‌دهند که برای گوشی‌های گران قیمت مانند آیفون و پرچمداران اندرویدی انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

شرایط بیمه گوشی دست دوم به چه شکل است؟

بسیاری از شرکت‌های بیمه تنها گوشی‌های نو و آکبند را بیمه می‌کنند و محدودیت‌هایی مانند زمان قرارگیری سیم‌کارت در داخل گوشی برای خریداری بیمه قائل هستند. با این حال بعضی شرکت‌ها همچون بیمه سامان، امکان خریداری بیمه موبایل کارکرده را نیز فراهم می‌آورند. برای خرید بیمه گوشی کارکرده از بیمه سامان لازم است گوشی شما مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و سلامت آن تایید شود.

همچنین در صورتی که پیش از این برای گوشی صفر خود بیمه‌نامه تهیه کرده باشید، پس از گذشت یک سال و اتمام قرارداد گوشی، امکان تمدید بیمه‌نامه وجود دارد. اگر در سال اول خرید بیمه، از بیمه‌نامه خود استفاده نکرده باشید، می‌توانید بیمه‌نامه جدید را با تخفیف و با نرخ پایین‌تری تهیه کنید.

خدمات بیمه ایران برای گوشی موبایل چه شرایطی دارد؟

بیمه موبایل ایران یکی از محبوب‌ترین طرح‌های بیمه‌ای برای گوشی‌های تلفن همراه است؛ به طوریکه بسیاری از فروشندگان گوشی همراه، همین بیمه‌نامه را به عنوان مکمل گارانتی به مشتریان خود ارائه می‌کنند. پوشش‌های بیمه ایران برای گوشی همان پوشش‌های عمومی هستند که در ابتدای این مقاله نیز مورد بحث قرار گرفت:

  • آسیب دیدگی فیزیکی در اثر ضربه، افتادن روی زمین، نفوذ مایعات و موارد مشابه
  • خسارت‌های سخت‌افزاری
  • آتش‌سوزی و انفجار
  • سرقت با شکست حرز
بیمه سرقت گوشی همراه

نکات مهم دریافت خسارت گوشی از بیمه ایران

جزئیات و نحوه استفاده از خدمات بیمه ایران برای موبایل قوانین خاص مربوط به خود را دارد. اول اینکه در صورت بروز هر گونه خسارت یا سرقت شما تنها ۵ روز فرصت خواهید داشت تا بیمه‌گر خود را از این موضوع مطلع کنید.

دریافت خسارت آسیب دیدگی کلی یا جزئی دستگاه

در صورتی که خسارت از نوع آسیب دیدگی دستگاه باشد، مدارک زیر برای اعلام خسارت ضروری است:

  • دستگاه معیوب به همراه جعبه
  • اصل کارت گارانتی
  • اصل کارت بیمه
  • اصل فاکتور خرید
  • تکمیل فرم خسارت توسط فرد زیان دیده

دریافت خسارت سرقت دستگاه

در صورتی که خسارت از نوع سرقت باشد، لازم است مراحل زیر را برای اعلام و دریافت خسارت طی کنید:

  • به محض بروز سرقت با پلیس ۱۱۰ یا آگاهی تماس بگیرید
  • اصل گزارش تایید مراجع قضایی و انتظامی از سرقت با شکست حرز را تهیه و نگهداری کنید
  • در دادسرا تشکیل پرونده داده و مدارک و مستندات پرونده تشکیل شده را گردآوری کنید
  • سرقت صورت گرفته را در سامانه همیاب ثبت کرده و از استعلام صورت گرفته پرینت بگیرید
  • استعلام عدم کشف پس از ۶۰ روز از تاریخ اعلام سرقت را از اداره آگاهی دریافت کنید
  • با در دست داشتن مدارک فوق برای دریافت خسارت به بیمه‌گر خود مراجعه کنید

توجه داشته باشید که در صورت سرقت گوشی، همچنان مهلت اعلام خسارت ۵ روزه صادق است و برای دریافت خسارت ارائه مدارک اولیه شامل جعبه گوشی، اصل کارت گارانتی، اصل کارت بیمه، اصل فاکتور خرید و تکمیل فرم خسارت ضروری است.

نحوه محاسبه استهلاک و فرانشیز بیمه گوشی ایران

بر اساس قوانین بیمه ایران، پیش از جبران خسارت درصدی تحت عنوان استهلاک از ارزش گوشی کسر خواهد شد. میزان استهلاک از ابتدای پوشش بیمه‌ای تا انتهای ماه چهارم معادل ۱۰ درصد و از ابتدای ماه پنجم تا انتهای اعتبار بیمه معادل ۲۰ درصد خواهد بود.

همچنین شرکت‌های بیمه به منظور حفظ پایداری خود و جلوگیری از خسارت‌های عمدی، مقداری از خسارت را به عنوان فرانشیز کسر می‌کنند. با در نظر گرفتن این نکات نحوه محاسبه استهلاک و فرانشیز در بیمه گوشی موبایل بیمه ایران به شرح زیر خواهد بود:

  • در صورتی که گوشی با جایگزینی بعضی از قطعات قابل تعمیر باشد، خسارت از نوع جزئی است. در این شرایط، پس از کسر استهلاک، فرانشیز ۱۵ درصدی از هزینه‌های تعمیر کسر خواهد شد.
  • در صورتی که گوشی غیرقابل تعمیر باشد خسارت از نوع کلی است. در این شرایط، پس از کسر استهلاک، فرانشیز ۲۰ درصدی از مبلغ فاکتور خرید دستگاه کسر شده و باقی خسارت توسط بیمه ایران جبران خواهد شد.
  • نحوه محاسبه و جبران خسارت در پوشش سرقت با شکست حرز نیز مشابه خسارت از نوع کلی است و پس از کسر استهلاک، فرانشیز ۲۰ درصدی از قیمت خرید دستگاه کسر خواهد شد.

چه طرح‌هایی در بیمه موبایل پارسیان ارائه می‌شود؟

بیمه گوشی پارسیان با سه طرح مختلف برنزی، نقره‌ای و طلایی ارائه می‌شود که میزان پوشش‌ها و خدمات به ترتیب افزایش پیدا می‌کنند. طرح طلایی بیمه پارسیان کامل‌ترین طرح بیمه گوشی این شرکت است که تمامی خسارت‌ها از جمله سرقت با شکست حرز را پوشش می‌دهد و مدت زمان انجام تعمیرات گوشی در این طرح تنها یک روز است.

در طرح‌های برنزی و نقره‌ای، تمامی خسارت‌های عمومی گوشی‌های تلفن همراه به جز سرقت با شکست حرز پوشش داده می‌شود. تفاوت طرح‌های نقره‌ای و طلایی در مدت زمان انجام تعمیرات و همچنین خدمات ویژه مانند تحویل دستگاه در محل است.

امکانات و پوشش‌هابرنزنقره‌ایطلایی
ضربه و شکستگیدارددارددارد
نفوذ مایعات و آب خوردگیدارددارددارد
آتش سوزیدارددارددارد
سرقت با شکست حرزدارد
تحویل دستگاه در محلدارددارد
نوسانات برقدارددارددارد
سیل و طوفان و زلزلهدارددارددارد
مدت زمان انجام تعمیرات۱۰ روز۷۲ ساعت۱ روز

بیمه موبایل پاسارگاد چه خدماتی ارائه می‌کند؟

بیمه گوشی موبایل پاسارگاد بیشتر بر روی خسارت سرقت با شکست حرز متمرکز است. در صورتی که گوشی شما با شکسته شدن درب یا پنجره از محل کار، منزل یا خودرو به سرقت رود، می‌توانید از این پوشش برای جبران خسارت استفاده کنید. برای این منظور لازم است در هنگام سرقت گوشی با مقامات قضایی و پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و تاییدیه سرقت گوشی را دریافت کنید. سایر نکاتی که لازم است برای بهره‌مندی از این پوشش بیمه گوشی پاسارگاد رعایت کنید به شرح زیر هستند:

  • بیمه موبایل باید حداکثر تا ۷ روز بعد از قرار گرفتن سیم‌کارت در گوشی خریداری شده باشد.
  • جعبه دستگاه و اصل فاکتور خرید باید در دسترس باشد.
  • شماره سریال (IMEI) گوشی باید به بیمه‌گر اعلام شود.
  • تاییدیه کتبی پلیس ۱۱۰ را باید به بیمه‌گر ارائه شود.
  • در اولین فرصت باید با شرکت بیمه تماس گرفته و اعلام سرقت کنید.

سهم شما از خسارت در بیمه سرقت موبایل که تحت عنوان فرانشیز مطرح می‌شود ۴۰ درصد قیمت روز دستگاه (در زمان وقوع حادثه) یا قیمت مندرج در بیمه‌نامه (هر کدام که کمتر باشد) خواهد بود.

چگونه از بیمه موبایل خود استفاده کنیم

چگونه از بیمه موبایل خود استفاده کنیم؟

تا این بخش با انواع طرح‌های بیمه‌ای و شرکت‌های ارائه دهنده بیمه موبایل آشنا شدیم. اما سوال اینجاست که در صورت بروز خسارت چگونه باید از بیمه‌نامه خود استفاده کنیم. قوانین شرکت‌های مختلف در این زمینه تا حدی با هم متفاوت هستند اما بهتر است چند اصل کلی را در نظر داشته باشید:

  • معمولا شما مدت محدودی برای اعلام خسارت به بیمه‌گر فرصت دارید. این فرصت زمانی حتما در بیمه‌نامه شما درج می‌شود و بهتر است به آن دقت کنید.
  • در صورتی که خسارت از نوع آسیب به دستگاه باشد، از تعمیر دستگاه در مراکز متفرقه اجتناب کرده و با هماهنگی بیمه‌گر به مراکز مورد تأیید بیمه مراجعه کنید.
  • در صورتی که خسارت از نوع سرقت باشد در اولین فرصت با پلیس ۱۱۰ یا آگاهی تماس گرفته و مدارک و مستندات کتبی در خصوص به سرقت رفتن گوشی فراهم کنید.
  • اصل فاکتور خرید، جعبه، لوازم جانبی دستگاه و بیمه‌نامه خود را به خوبی نگهداری کنید تا در مواقع نیاز بتوانید به شرکت بیمه ارائه کنید.
  • برای اطلاع از سایر جزئیات و پیگیری مراحل اداری با نزدیک‌ترین شعب ارائه دهنده بیمه‌نامه خود تماس بگیرید.

چگونه بیمه گوشی موبایل خریداری کنیم؟

خرید آنلاین بیمه گوشی موبایل کار بسیار ساده‌ای است و شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از سایت راهنمای بیمه نسبت به خرید بیمه دلخواه خود اقدام کنید. کافیست وارد صفحه استعلام و خرید بیمه موبایل شده و اطلاعات گوشی خود را در فرم استعلام وارد کنید. با مقایسه طرح‌های بیمه‌ای مختلف و بارگذاری مدارک مورد نیاز، بیمه‌نامه شما در کمترین زمان صادر شده و به صورت رایگان به درب منزل‌تان ارسال خواهد شد.

شما همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی تکمیلی با کارشناسان مجرب و کارکشته رهنمای بیمه تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;

درخواست شما ثبت شد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.