همه چیز در مورد پوشش «سرقت با شکست حرز»، به زبان ساده!

سرقت با شکست حرز یکی از مهمترین مفاهیم در علم بیمه است. منظور از این اصطلاح، سرقت لوازم با شکستن درب یا پنجره محل نگهداری وسیله است. این پوشش از پوشش‌های اضافی بیمه نامه‌های آتش سوزی، لوازم الکترونیکی و بدنه خودرو است و برای جبران خسارت سرقت و صدمات ناشی از آن به کار می‌رود.
پوشش سرقت با شکست حرز

«حرز» در لغت به معنی جای امن و حفاظت شده، حریم، مامن و پناهگاه است و «سرقت با شکست حرز» هم به معنی شکستن این حریم و پناه با دزدی و سرقت است. این حریم هر چیزی می‌تواند باشد؛ خانه‌ی شما، کارخانه‌ی شما، دفتر کار و اداره‌ی شما، خودروی شما یا حتی وسایل الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ شما.

در تعریف حقوقی، حرز را «هر موضعی که محدود بوده و غیر مالک حق دخول در آن را بدون اذن ندارد به شرط اینکه موضع بسته و مقفّل باشد» می‌گویند. از تمامی این مفاهیم می‌توان معنی سرقت با شکست حرز را استخراج کرد.

در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به معرفی کامل پوشش سرقت با شکست حرز در انواع بیمه نامه‌ها، خسارت‌های جبران پذیر در این پوشش، شرایط این پوشش تکمیلی و خرید پوشش سرقت با شکست حرز بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرقت با شکست حرز چیست؟

معرفی پوشش سرقت با شکست حرز؛ منظور از سرقت با شکست حرز چیست؟

سرقت با شکست حرز یکی از پوشش‌های اضافی یا تکمیلی در بیمه نامه‌های آتش سوزی، لوازم الکترونیکی و بدنه خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی شما می‌توانید با پرداخت مبلغ بیشتری از هزینه‌ی پایه‌ی این بیمه نامه‌ها، پوشش سرقت با شکست حرز را نیز به پوشش‌های اصلی بیمه نامه‌ی خود اضافه کنید. این پوشش برای جبران خسارت‌های ناشی از سرقت و صدمات ناشی از آن برای منزل، موبایل و خودرو به کار می‌رود.

نکته‌ای که در مورد این نوع سرقت وجود دارد این است که سارق باید حتما برای سرقت مانعی را از سر راه خود برداشته باشد تا سرقت را انجام دهد و در غیر این صورت این سرقت، سرقت با شکست حرز محسوب نمی‌شود و تحت پوشش بیمه نیز قرار نمی‌گیرد. یعنی دزد باید برای در فرایند ورود به مکانی برای سرقت، پنجره‌ای را شکسته باشد، از دیواری پریده باشد، از پشت بام ساختمانی وارد شده باشد، از پله‌های اضطراری استفاده کرده باشد، از کپی کلیدی بدل استفاده کرده باشد و مواردی از این قبیل. اینجاست که شکست حرز اتفاق می‌افتد، اثرات دزدی به وضوح دیده می‌شود و اینجاست که پوشش سرقت با شکست حرز به داد بیمه‌گذار می‌رسد.

 در ادامه مطلب به بررسی مفصل این مفهوم در بیمه‌نامه‌های مختلف می‌پردازیم.

همه چیز در مورد پوشش‌های شکست حرز

شرکت بیمه چه خسارت‌هایی را در پوشش سرقت با شکست حرز، جبران می‌کند؟

در پوشش سرقت با شکسن حرز، تمام اشیایی سرقت شده تحت پوشش قرار می‌گیرند؛ از اثاثیه‌ی سرقت شده و مفقود شده تا اشیایی که در جریان سرقت آسیب دیده‌اند. 

لازم به ذکر است که سکه، پول و طلا از موارد استثنایی هستند که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و شرکت بیمه وظیفه‌ای در جهت جبران خسارت‌ آنها ندارد.

پوشش سرقت با شکست حرز در انواع بیمه‌نامه‌ها

سرقت با شکست حرز ساختمان‌ها در بیمه نامه آتش‌سوزی

شکست حرز در بیمه نامه آتش سوزی بدین معناست که سارق به تخریب موانع ورودی به ساختمان، تهدید ساکنان، بالا رفتن از دیوار، ورود در هنگام شب و ساعات غیر معمول، باز کردن در با کلید تقلبی و مواردی از این دست پرداخته باشد. البته فراموش نکنید که نکات ایمنی(دوربین مدار بسته، درب ضد سرقت و موارد مشابه) حتما باید توسط بیمه‌گذار رعایت شده باشد.

سرقت با شکست حرز خودرو در بیمه نامه بیمه بدنه خودرو

سرقت با شکست حرز در پوشش‌های بیمه بدنه خودرو نیز می‌تواند لحاظ شود. در نظر داشته باشید که در صورتی که خودرو با پنجره و در‌های باز یا روشن در خیابان رها شده باشد، شامل این پوشش‌نمی‌شود؛ زیرا نکات ایمنی توسط مالک به درستی رعایت نشده‌ است. اما اگر سارق شیشه‌های ماشین را بشکند یا به زور درب ماشین را باز کند، شرکت بیمه به جبران خسارات خواهد پرداخت. خسارات سرقت اثاثیه داخل ماشین و خسارات وارد شده به ماشین در این نوع بیمه، کاملا تحت پوشش قرار می‌گیرند.

پوشش‌های بیمه بدنه و شکست حرز خودرو

سرقت با شکست حرز موبایل در بیمه نامه وسایل الکترونیکی

شکست حرز در بیمه نامه وسایل الکترونیکی مثل موبایل یا لپ تاپ بدین معناست که باید سارق برای ورود به محل استقرار این وسایل به باز کردن قفل در یا پنجره متوسل شده و شروط شکست حرز اتفاق افتاده باشد. در نظر داشته باشید که سرقت در خیابان و جیب بری از موارد تحت پوشش به شمار نمی‌رود.

شرایط و نکاتی در مورد پوشش سرقت با شکست حرز

  • در نظر داشته باشید که شرایط شرکت‌های بیمه برای این پوشش اضافی متفاوت است و لازم است بهترین بیمه‌نامه را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال؛ بیشتر شرکت‌های بیمه برای بیمه کردن سرقت با شکست حرز ساختمان‌ها، از بیمه کردن ساختمان‌هایی که دوربین‌های مدار بسته، درب ضد سرقت و دزدگیر ندارند، اجتناب می‌کنند.
  • تمام شرکت‌های بیمه این پوشش را در لیست پوشش‌های اضافی یا تکمیلی خود ارائه نمی‌دهند و این پوشش بین تمام شرکت‌های بیمه، مشترک نیست.
  • سرقت‌هایی که به علت سهل انگاری مالک رخ می‌دهند، تحت پوشش قرار نمی‌گیرند و شرکت بیمه وظیفه‌ای در قبال جبران خسارت ناشی از آنها ندارد.
  • برای دریافت خسارت کارشناس بیمه باید از محل بازدید کند و در صورت رعایت شدن نکات ایمنی توسط مالک، گزارش سرقت را برای شرکت بیمه ارسال کند. 
سرقت با شکست حرز ۴

نحوه خرید پوشش سرقت با شکست حرز

برای خرید بیمه آتش سوزی و دریافت فرانشیز‌های اضافی مانند «سرقت با شکست حرز»، می‌توانید به سامانه‌ی آنلاین راهنمای بیمه مراجعه کنید و بعد از مقایسه‌ی بیمه نامه‌ها و قیمت‌، تنها با چند کلیک و در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین بیمه نامه را برای خود انتخاب کنید. 

علاوه بر این تمام سوالات خود را می‌توانید از کارشناسان راهنمای بیمه بپرسید یا آنها را همینجا در قسمت پرسش و پاسخ مقاله مطرح کنید.

سوالات متداول

«سرقت با شکست حرز» به چه معناست؟

سرقت با شکست حرز از پوشش‌های اضافی بیمه نامه‌های آتش سوزی، لوازم الکترونیکی و بدنه خودرو است و برای جبران خسارت‌های ناشی از سرقت و صدمات ناشی از آن به کار می‌رود.

آیا برای دریافت خسارت سرقت با شکست حرز در ساختمان‌ها، باید حتما در یا پنجره شکسته باشد؟

نه الزاما. وقتی دزد بخواهد در یا پنجره‌ای را به زور باز کند، قطعا اثرات آن دیده می‌شود و این خود نشانی از شکست حرز است.

آیا برای ارائه‌ی پوشش سرقت با شکست حرز شرایط خاصی برای بیمه گذار لازم است؟

بله. دوربین مدار بسته، نگهبان ۲۴ ساعته و قفل‌های الکترونیکی و درب‌های ضد سرقت برای دریافت این پوشش در بسیاری از بیمه نامه‌ها ضروری است.

چطور می‌توانم در مورد شرایط لازم برای خرید این پوشش بیشتر بدانم؟

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد این پوشش می‌توانید پرسش ها‌ی خود را در بخش دیدگاه‌ها بیان کنید یا از طریق ارتباط با مشاوران راهنمای بیمه، سوالات خود را مطرح کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;

درخواست شما ثبت شد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.