بیمه مسئولیت پرستاری

داشتن بیمه مسئولیت برای تمامی شاغلین پزشکی و پیراپزشکی حیاتی است. زیرا با پیش آمدن موقعیت هایی همچون قصور، غفلت، اشتباه و در پی آن، ایجاد آسیب جسمی، روحی و یا فوت، خسارت زیادی اتفاق می‌افتد. از این رو، داشتن بیمه مسئولیت برای جبران این خسارات به تمامی افراد مشغول در زمینه پزشکی و پیراپزشکی توصیه می‌شود.
بیمه مسئولیت پرستاران

بیمه مسئولیت پرستاران از زیرمجموعه های بیمه مسئولیت حرفه ای و بیمه مسئولیت پیراپزشکان بوده و برای جبران خسارات و آسیب های جسمی، روحی و یا فوت بیمار طراحی شده است. گاهی ممکن است به دلایل مختلفی همچون اشتباه، غفلت و قصور پرستار، بیمار وی دچار آسیب های سنگین جسمانی و یا حتی فوت شود. در چنین مواقعی فرد، موظف به پذیرفتن مسئولیت خود در قبال بیمار خویش بوده، و ملزم به پرداخت خسارات و دیه می‌شود. حال اگر پرستار، بیمه‌ای نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بدیهی است که جبران خسارتی سنگین و ناگهانی آسان نبوده و درصورت عدم وجود پشتوانه و حمایت مالی، فرد قادر به پرداخت خسارات و پذیرفتن تبعات اشتباه خود نخواهد بود. از این رو، داشتن بیمه مسدولیت پرستاران به تمامی شاغلین این حرفه توصیه می‌شود.

مدت اعتبار بیمه‌نامه

بیمه مسئولیت پرستاری، بیمه‌ای یکساله بوده و حق بیمه آن نیز براساس همین زمان و تعهدات درخواستی محاسبه می‌شود. پس از پایان مدت اعتبار این قرارداد، امکان تمدید آن وجود دارد.

خسارات تحت پوشش بیمه مسئولیت پرستاری

به طور کلی، پوشش های اصلی بیمه مسئولیت پرستاران به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • نقص عضو
  • فوت

قابل ذکر است که همچون بیمه‌نامه های دیگر، در این بیمه نیز قادر به درخواست پوشش های اضافی خواهید بود و به نسبت تعداد تعهدات درخواستی، مبلغ حق بیمه شما نیز افزایش می‌یابد.

آیا بیمه مسئولیت پرستاران الزامیست؟

جواب این سوال منفی است. بیمه مسئولیت پرستاری جزو بیمه‌های الزامی پیراپزشکان نبوده و متقاضیان می‍‌‌توانند براساس خواسته و نیاز خود آن را خریداری کنند. اما همانطور که کمی قبل اشاره کردیم، خسارات فوت و نقص عضو بیماران معمولا بسیار سنگین بوده و به راحتی قابل جبران نیستند. نکته قابل توجه این است که مبلغ دیه هرساله تغییر ‌کند، و علاوه بر آن، هزینه خسارات ایجاد شده برای بیماران قابل پیش بینی نیستند و ممکن است زمانی برای شما اتفاق افتند که توانایی و آمادگی جبران آنان را نداشته باشید.

استثنائات بیمه مسئولیت پرستاران

nurses 1024x536 1

در کنار موارد تحت پوشش این بیمه، مواردی هستند که خارج از تعهد بیمه‌گر بوده و قابلیت بیمه شدن را ندارند. موارد زیر، تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرند:

  • آسیب و خسارت وارده ناشی از فعالیت خارج از حیطه تخصصی فرد

درصورتی که فرد معالج هرگونه فعالیتی خارج از زمینه فعالیت و حیطه تخصصی خود انجام داده و باعث خسارت و آسیب شود، خسارت وارده تحت پوشش قرار نخواهد گرفت. مگر آنکه که عمل انجام شده در وضعیت ضروری و حیاتی و در صورت دم حضور نیروی متخصص انجام شود

  • آسیب ناشی از انجام عمل غیر قانونی و در مکان غیر مجاز

هرگون معالجه و عمل جراحی خارج از ضوابط و قوانین و در مکان های غیر قانونی انجام شوند مشمول پوشش این بیمه نخواهند بود.

  • خسارت وارده از مصرف مسکرات و مواد مخدر و یا آرامبخش های قوی

هرگونه خسارت ایجاد شده ناشی از مصرف مسکرات، مواد مخدر و مواد خواب‌آور توسط فرد معالج، تحت پوشش قرار نمی‌گیرد.

  • خسارت و آسیب وارده ناشی از تشعشعات هسته ای و مواد رادیو اکتیو

تشعشعات یونیزه و یا پرتو های رادیو اکتیو تنها درصورتی که در مراحل درمان استفاده شده و باعث خسارت شوند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

  • بیهوشی غیر قانونی

خسارت وارده بر اثر هرگونه بیهوشی خارج از مراکز درمانی تحت پوشش قرار نخواهد گرفت

  • معالجه اقوام درجه یک

معالجه و مداوا اقوام درجه یک توسط فرد معالج که باعث خسارت شوند تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

  • جراحی زیبایی
  • مداوا، معالجه و عمل جراحی زیبایی و خسارات ناشی از آنان تحت پوشش این بیمه قرار نمی‌گیرند.
  • آسیب عمدی توسط پیراپزشک
  • هرگونه خسارت و آسیب ناشی از اعمال عمدی از سوی فرد معالج، تحت پوشش قرار نخواهد گرفت.

نحوه محاسبه حق بیمه مسئولیت پرستاری

حق بیمه پیراپزشکان و پرستاران، براساس وضعیت تحصیلی، سابقه خسارت و تخصص و زمینه فعالیت آنها تعیین می‌شود. افراد دانشجو و مشغول به تحصیل در رسشته پرستاری ملزم به پرداخت حق بیمه‌ای بیشتر از حق‌بیمه شاغلین این حرفه هستند. به طوری که حق‌بیمه آنان 20% بیشتر محاسبه می‌شود. مانند تمامی بیمه‌ها، عدم دریافت هرگونه خسارت در طول مدت بیمه‌نامه و در سال‌های متوالی، امکان ایجاد تخفیفات و کسر از مبلغ پرداختی شما برای بیمه‌نامه بعدی را فراهم می‌کند. تخصص و زمینه فعالیت شما نیز به علت میزان حساسیت و یا وجود خطر در هرکدام، در تعیین حق بیمه موثر بوده و ممکن است باعث اقزایش و یا کاهش آن شوند.

حق بیمه مسئولیت پرستاران کمتر از یکسال

شما به عنوان یک پیراپزشک ممکن است به دلایل مختلف، بخواهید که بیمه مسئولیت خود را برای مدت زمانی کمتر از یکسال که زمان عادی یک بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌ایست، خریداری کنید. در این صورت، مقدار حق بیمه پرداختی شما براساس تعداد روز‌های درخواستیتان محاسبه خواهد شد. جدول زیر، نحوه محاسبه حق بیمه پرداختی شما را براساس تعداد روز های قرارگیری تحت پوشش، نشان می‌دهد.

مدت زمان بیمهحق بیمه
تا 5 روز        5% حق بیمه سالانه

6 تا 15 روز     

   10% حق بیمه سالانه

16 تا 30 روز    

   20% حق بیمه سالانه

31 تا 60 روز     

 30% حق بیمه سالانه

61 تا 90 روز   

  40% حق بیمه سالانه

91 تا 120 روز    

    40% حق بیمه سالانه

121 تا 150 روز    

   60% حق بیمه سالانه

151 تا 180 روز    

   70% حق بیمه سالانه

181 تا 270 روز

85% حق بیمه سالانه

بیش از 270 روز   

  100% حق بیمه سالانه

بهترین بیمه مسئولیت پرستاران

شاید برایتان این سوال پیش آمده که بهترین مسئولیت پرستاری، چه بیمه‌ایست. باید گفت که بهترین بیمه، الزاما ارزان ترین بیمه نیست. ولیکن، مبلغ حق‌بیمه تاثیر بسیاری در میزان خرید آن دارد و با توجه به ریسک بالا در حرفه پرستاران، یکی از موارد توصیه شده، خرید بیمه‌نامه یکساله است. معمولا بیمه هایی که توانگری مالی بالا دارند، بیمه‌های مختلف را با حق بیمه‌هایی نسبتا مطلوب ارائه می‌دهند. ما در راهنمای بیمه، به مقایسه دومورد از بهترین شرکت های بیمه، یعنی بیمه ایران و بیمه البرز پرداخته‌ایم  و نتایج آن، به شرح زیر هستند:

مقایسه نرخ حق بیمه پرستاران

تخصصنرخ حق بیمه – بیمه ایراننرخ حق بیمه – بیمه البرز
تزریقات ، پانسمان ، واکسیناسیون ، بهداشت یار ، بهورز ، کاردان آزمایشگاه ، کارشناس تغذیه ،اپتومتریست ، روانشناس ، حجامت4/709/000ریال1/330/000ریال
تکنسین اتاق عمل ، پرستاران و بهیاران شاغل در مطب پزشکان ، امدادگران ، تکنسین دندانپزشکی ، مترون7/063/000ریال1/860/000ریال
کارشناس بیهوشی ، کارشناس سونوگرافی ، کارشناس فیزیوتراپی ، کاردرمانی ، تکنسین فوریتهای اورژانس11/772/000ریال2/930/000ریال
ماماهای دارای مطب ،ماماهای شاغل در بیمارستان و مراکز بهداشت ، پرستاران و بهياران مراکز درماني بانضمام مراقبين در منزل14/126/000ریال13/330/000 – 33/300/00ریال
جدول مقایسه نرخ حق بیمه پرستاران

با توجه به مقایسه انجام شده، نرخ های اعلام شده توسط بیمه البرز نسبت به نرخ های بیمه ایران، به صرفه‌تر هستند. اما توجه داشته باشید که میزان فعال بودن بیمه‌گر و نحوه پاسخگویی وی به خسارات دریافتی و پرداخت آنها، مسئله ای مهم و مجزا از مبلغ حق بیمه‌ها است. توصیه می‌شود قبل از خرید هر کدام، نسبت به شناخت و بررسی سوابق شرکت بیمه مورد نظر خود اقدام فرموده و پس از اطمینان درباره تصمیم خود، بیمه درخواستی خود را خریداری فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;

درخواست شما ثبت شد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.