بیمه تکمیلی هنرمندان: راهنمای کامل نحوه ثبت نام و شرایط

هنرمندانی که دارای فعالیت مستمر حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف هنری هستند، می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. در وهله اول برای اینکه بتوانید برای تهیه بیمه تکمیلی اقدام کنید، باید از بیمه درمان پایه برخوردار باشید. در ادامه این مقاله، به صورت کامل به شرایط اقدام برای تهیه بیمه تکمیلی هنرمندان، شرایط و مراحل ثبت‌نام پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
بیمه تکمیلی هنرمندان

بیمه تکمیلی هنرمندان چیست؟

بیمه تکمیلی هنرمندان پوشش بیمه‌ای اضافه بر بیمه‌ی‌ پایه است. این بیمه هزینه‌های خدمات درمانی و پزشکی، از بستری و جراحی سرپایی گرفته، تا بیماری‌های جدی مانند سرطان یا حمله قلبی را متقبل می‌شود. در همین حال، بیمه تکمیلی پوشش برخی از هزینه‌ها و خدمات پزشکی و درمانی که برعهده بیمه پایه نیست، از جمله هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی و بینایی را هم برعهده دارد.

خدمات بیمه پایه هنرمندان بنا به توافق با وزارت فرهنگ و ارشاد،‌ برعهده سازمان تامین اجتماعی است. در این نوع بیمه، خدمات بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی هم ارائه می‌شوند. در همین حال، در صورتی که فرد شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند برای دریافت مقرری بیکاری هم اقدام کند.

شرکت بیمه تکمیلی دانا هم وظیفه ارائه بیمه تکمیلی را برعهده دارد. تمام کسانی که جزو جامعه هنرمندان کشور دسته‌بندی می‌شوند، در صورت داشتن شرایط لازم برای عضویت در صندوق اعتباری هنر می‌توانند از خدمات این بیمه‌ها بهره ببرند.

بیمه درمان تکمیلی هنرمندان به مانند سایر بیمه‌های تکمیلی است و تفاوت زیادی با سایر بیمه‌نامه‌های درمانی تکمیلی ندارد. بیمه‌های پایه‌‌ی درمانی، هزینه‌های درمانی محدودی را پوشش می‌دهند. با توجه به این سقف تعهدات و محدودیت پوشش‌ها، بیمه‌ی پایه تامین عمومی نمی‌تواند برای هزینه‌های درمانی کمک زیادی به هنرمندان کند.

خدمات بیمه درمان تکمیلی هنرمندان که از سوی شرکت بیمه دانا ارائه می‌شود، می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های درمانی هنرمندان را پوشش دهد. بنابراین، هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران به شرط اینکه طرح بیمه مکمل درمان ثبت نام کرده باشند، می‌توانند از مزایای بیمه درمان تکمیلی دانا برخوردار باشند.

ثبت ‌نام بیمه تکمیلی

اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باید برای ثبت نام بیمه مکمل درمان این مراحل را طی کنند:

  • عضویت در صندوق اعتباری هنر
  • تهیه بیمه پایه
  • ثبت ‌نام بیمه تکمیلی هنرمندان

برای عضویت در صندوق اعتباری هنر به وب‌سایت https://profile.honarcredit.ir/ مراجعه کنید.

نحوه ثبت نام بیمه تکمیلی هنرمندان

هنرمندانی که متقاضی دریافت بیمه تکمیلی هستند، باید از برخی از شرایط و مدارک کلی برخوردار باشند. این موارد شامل ارائه معرفی‌نامه از سوی معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، تکمیل فرم عضویت، پرداخت حق عضویت و همین‌طور طی مراحل لازم برای تهیه بیمه پایه است.

تمام افراد جامعه هنری کشور پس از اینکه اقدام به تهیه بیمه پایه کردند می‌توانند برای ثبت ‌نام بیمه تکمیلی هنرمندان اقدام کنند. برای این منظور می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ورود به پروفایل در وب‌سایت صندوق اعتباری هنر
  • انتخاب طرح بیمه تکمیلی
  • مطالعه کامل جدول‌ها و شرایط ثبت‌نام
  • واریز سهم بیمه نفر اصلی و افراد تحت تکفل

همان‌طور که گفته شد، برای دریافت بیمه تکمیلی هنرمندان باید قبلا تحت پوشش بیمه درمان پایه‌ قرار داشته باشید. این بیمه که برعهده سازمان تامین اجتماعی است، در دسته بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار داده می‌شود. پرداخت ۱۰ درصد از حق بیمه‌ ماهانه اعضای صندوق اعتباری هنر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد است.

برای اینکه بتوانید از بیمه‌نامه پایه تامین اجتماعی برخوردار شوید، ابتدا باید به عضویت صندوق اعتباری هنر در بیایید. حداقل و حداکثر شرط سنی برای دریافت این بیمه ۱۸ و ۵۰ سال است. در صورتی که فرد متقاضی بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد، پذیرفته شدن درخواست کاملا مشروط به سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه است.

در همین حال، برای افرادی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه‌نامه تامین اجتماعی را داشته باشند، هیچ‌گونه محدودیت سنی اعمال نخواهد شد.

نکته مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید اینکه مدت اعتبار بیمه تکمیلی هنرمندان تنها ۱ ساله است. در این مدت، امکان تغییر طرحی که انتخاب کرده‌اید وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از اینکه طرح بیمه‌نامه درمان تکمیلی خود را انتخاب کنید، دقت کافی را داشته باشید تا مناسب‌ترین طرح را بر اساس نیازهای درمانی خود انتخاب کنید.  

طرح‌های بیمه تکمیلی هنرمندان

شرکت بیمه دانا، بیمه تکمیلی هنرمندان را در قالب سه طرح «امید»، «آرامش» و «رفاه» ارائه می‌دهد. جزئیات و سقف تعهدات هرکدام از این طرح‌ها در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

جدول طرح‌های بیمه تکمیلی هنرمندان

زمان ثبت نام و نحوه استفاده از بیمه تکمیلی هنرمندان

زمان ثبت نام بیمه تکمیلی ویژه هنرمندان به مدت ۱۰ روز از ۱۸ تا ۲۸ شهریور است. هنرمندان می‌توانند از طریق پیام‌رسان اختصاصی صندوق هنر (app.honarcredit.ir) و همین‌طور وب‌سایت صندوق هنر (Profile.honarcredit.ir) اقدام به ثبت‌نام کنند. بیمه تکمیلی هنرمندان هم از ۱ مهر ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ اعتبار دارد. در همین حال در صورتی که زمان ثبت نام برای بیمه تکمیلی تمام شده باشد، می‌توانید به صفحه‌ خرید بیمه تکمیلی مراجعه کرده و اقدام به خرید بیمه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم از اطلاعات بیمه تکمیلی بازنشستگان نیز بهره‌مند شوید.

خدمات بیمه درمان تکمیلی هنرمندان در سه قالب طرح امید، آرامش و رفاه ارائه می‌گردد. در طرح امید، هر عضو از مبلغ سالانه یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، ۳۸۲ هزار و ۸۰۰ تومان پرداخت می‌کند. پرداخت ۷۱ درصد حق بیمه، یعنی مبلغ ۹۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان برعهده صندوق است.

برای طرح آرامش هم هر عضو از مبلغ سالانه ۳ میلیون و ۳۶۰ هزارتومان، یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان پرداخت می‌کند. پرداخت ۶۲ درصد از مبلغ بیمه، یعنی ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۲۰۰ تومان برعهده صندوق است.

نهایتا در طرح رفاه هم از مبلغ سالیانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، صندوق ۴۵ درصد، به مبلغ ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان را تقبل می‌کند و هر عضو باید مابقی این مبلغ، ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان را پرداخت کند.

در همین حال، ثبت‌نام بیمه تکمیلی هنرمندان برای تمام اعضا و خانواده تحت سرپرستی بلامانع است. هرکدام از اعضا می‌توانند با طی کردن مراحل همسر، فرزندان یا والدین تحت پوشش بیمه پایه را در همان طرح بیمه تکمیلی خود ثبت‌نام کنند.

در همین حال، سرپرست‌های خانوار (که دارای بیمه پایه هستند) می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان از مزایای بیمه عمر و حوادث به مبلغ ۵۰ میلیون تومان برخوردار شوند. این مبلغ به حق بیمه سالانه بیمه اصلی افزوده می‌شود.

ثبت ‌نام بیمه تکمیلی هنرمندان

برای ثبت نام بیمه تکمیلی هنرمندان می‌توانید به صورت اینترنتی اقدام کنید. چنانچه در بخش‌های قبلی توضیح داده شد، تمام هنرمندانی که واجد شرایط عضویت در صندوق اعتباری هنر هستند می‌توانند اقدام به ثبت نام بیمه تکمیلی هنرمندان کنند.

مراحل ثبت‌نام به شرح زیر است:

·        ابتدا به وب‌سایت صندوق اعتباری هنر honarcredit.ir مراجعه کرده و فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید.

·        گزینه ثبت نام بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید.

·        در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود وارد کنید. در غیر این صورت، باید گزینه‌ عضویت را انتخاب کنید. سپس باید فرم را پر کنید و وارد پورتال مربوطه شوید.

·        خدمات بیمه درمان تکمیلی در قالب ۳ طرح امید، آرامش و رفاه ارائه می‌شود که می‌توانید با توجه به نیاز درمانی و توان مالی خود از بین آنها انتخاب کنید.

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید شرح کامل جزئیات و پوشش‌های بیمه تکمیلی هنرمندان را توضیح دادیم؛ از شرایط و مزایا تا طرح‌های مختلف و همین‌طور نحوه ثبت نام.

بیمه درمان تکمیلی گروهی بخش زیادی از هزینه‌های درمانی را جبران می‌کند و افرادی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را پوشش می‌دهد. هنرمندانی که فعالیت مستمر حرفه‌ای داشته باشند می‌توانند با عضویت در صندوق اعتباری هنر، برای دریافت بیمه مکمل درمانی خود اقدام کرده و سپس بر اساس توان مالی و نیاز درمانی، یکی از سه طرح بیمه تکمیلی را انتخاب کنند.

شرایط عمومی بیمه هنرمندان چیست؟

متقاضیان برای دریافت بیمه مکمل درمان هنرمندان باید دارای معرفی‌نامه از معاونت‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها باشند و همین‌طور بیمه پایه درمان از سازمان تامین اجتماعی را داشته باشند.

آیا تمام اصحاب هنر شرایط دریافت بیمه تکمیلی هنرمندان را دارند؟

خیر، هنرمندان باید از معاونت‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های مربوطه خود معرفی‌نامه داشته باشند.

آیا می‌توان در مدت قرارداد طرح بیمه تکمیلی را تغییر داد؟

خیر، متقاضیان در مدت اعتبار بیمه‌نامه حق تغییر طرح بیمه خود را ندارند.

فرانشیز بیمه تکمیلی هنرمندان چقدر است؟

۲۰ درصد از هزینه‌های درمانی را متقاضی باید به ‌عنوان فرانشیز پرداخت نماید.

زمان ثبت نام بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر چه زمانی است؟

 زمان ثبت نام بیمه تکمیلی ویژه هنرمندان به مدت ۱۰ روز از ۱۸ تا ۲۸ شهریور است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

;

درخواست شما ثبت شد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.